Özgürlük kişinin kendini öteki hissetmemesidir


enver ayseverYazar Enver Aysever, :Türkiye’deki özgürlük anlayışını ve özgürlüğün nasıl kullanıldığını yorumladı.

Türkiye‘de yetmez ama evet denen çevre bir neo liberal siyasetin ifade özgürlüğü adı altında sapla samanı karıştıran bir çevreydi. Bunların temel tezi; Türkiye’nin başındaki en büyük bela askerdir askerden kurtulmamız gerekli idi. Askerden kurtulmak içinde herkes ile işbirliği yaparız dediler. Düşmanımın düşmanı dostumdur anlayışı doğru değildir. Yani Gülen cemaati ile Ak Parti arasında taraf tutmak zorunda değiliz, o da kötü o da kötü çünkü birlikte iş birliği yaptılar.

Türkiye sürekli inanç özgürlüğü, sürekli kimlik siyaseti yaptı. Bunun gerçeği şudur inanç özgürlüğü de kimlik siyaseti de gelişmiş bir demokrasinin teminatı altındadır. Yani sizin partileriniz olur, sivil toplum örgütleri olur, sendikanız olur, üniversiteniz olur demokrasi işler bunun yanında sen neye inanıyorsun, kökenin nedir diye yargıçlık yapmaz. İnsanların ana diline, giyimine karışılmaz. Bize tersten yapıldı. Türban özgürlüktür diye kampanya yapıldı, bu doğru değil doğrusu şu; Türban tercihi yapan insana karışmak yanlıştır. Bunu dayatmak doğru değildir.

Bir insan başı bağlı geldi diye bunu dövelim saçını başını yolalım demem. Bana da birisi türban takanlar özgür diyemez. Türban takan iffetlidir, ötekiler iffetsizdir diye bilir miyiz? bunlar doğru değildir. Dolayısıyla özgürlük dediğiniz şey şudur; kişinin kendini öteki olarak hissetmemektir.

Başörtü resmi giyim haline geldi

başörtü

Bir kimse türban takıyor diye sokakta saçını başını yolacak halimiz yok. İnsanlara hakaret edecek halimiz yok bu doğru değildir. Buradaki sorun bireysel olarak takınılan tutum değil, buradaki sorun o giysinin neredeyse resmi bir giyim olarak topluma dayatılmasıdır. Bir kadının kendi iradesi ile birey olarak kapanma özgürlüğü olabilir ama bunu tüm kadınlar için doğru budur demek tam tersi tutsaklık söz konusudur.

Sibel Erdoğan kadın ve erkek arasında miras hakkında kadın daha az almalıdır erkeğin sorumluluğu çoktur dedi. İşte yetmez ama evetçiler buralarda. Bir insanın kendini 21. yüzyılda bir kostüm giyinme hakkında tartışacak halim yok. Bunu biri bana birisi çağdaş dünya giyisidir diye baskı yapması yanlış. Kimi vatadaşın dayakta yesem kocamın ayağını yıkarım, boşanamam çünkü mirasta verilmez. Basbaya Osmanlı’nın son yüz yılından daha geri olan vahabi anlayış bir anlayış. Nitekim bunun başka yolu da kadınların köle gibi satılmasıdır.

Atatürk hiç bir şey yapmadıysa insanların anlayışını bakışını, hayata ve kadına bakışını kırılma noktası olarak ortaya koydu.

Comments 1

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

reset password

Geri
log in